וידוי אישי: הרבה זמן שלא כתבתי פוסט / בלוג / ניוזלטר.
בעבר זה קרה לפחות פעם-פעמיים בחודש, אבל בחודשים האחרונים הרבה פחות...
אחרי התלבטויות, החלטתי לכתוב הפעם פוסט קצר על הנושא שנכתב עליו אולי הכי הרבה בתקופה האחרונה – ChatGPT ו-Generative AI.
אבל – אחרי שהתעמקתי קצת וקראתי כל מיני מאמרים בנושא, ניסיתי להביא שתי זוויות הסתכלות רעננות וקצת שונות.
הזווית הראשונה נוגעת ביכולת של Generative AI דווקא לייצר מקומות עבודה, ולא לבטל מקומות עבודה ותפקידים שקיימים כיום.
תוכלו לקרוא על זה כאן.
מעניין לראות בכמה תחומים ה-Generative AI נוגע ומסוגל לתת ערך, ובעיקר - איך הוא גם מסוגל להרחיב שווקים, לייצר ערוצי שיווק חדשים ולהגדיל הכנסות - בעוד שהרבה תחזיות לגבי שוק העבודה הן דווקא פסימיות.
ברור שהתחום יביא להרבה אתגרים (גם בתחום האתיקה, אבל על זה דובר כבר המון) - אבל לצד האתגרים ניתן לראות גם המון יתרונות, חדשנות ופתיחה של תחומים חדשים לחלוטין.
הזווית השניה נוגעת להבנה קצת יותר עמוקה של איך ChatGPT עובד "מתחת למכסה המנוע", ודרך זה לדעת לצפות מתי התשובות שלו יהיו (יותר) מדויקות ונכונות, ומתי פחות.
תוכלו לקרוא על זה כאן.
לאור השימוש המטורף ב-ChatGPT - שרק הולך וגדל בקצב מסחרר - חשוב מאוד לשים את היכולות של כלי Generative AI בפרספקטיבה.
ברור שהאבולוציה של הכלים האלה תביא לקפיצות מדרגה משמעותיות ביכולות כבר בעתיד הקרוב - אבל נראה לי שהמסר הוא בעיקר לשמור על עירנות ולהיות יותר ביקורתיים וזהירים.
ב"דברים מעניינים מהרשת" הבאנו שני מאמרים מעניינים שקראנו לאחרונה:
המאמר הראשון עוסק בארכיטקטורה מודרנית של דאטה ואנליטיקה.
כותבת המאמר - המנכ"לית של Monte Carlo, חברה מובילה בתחום ה-Data Observability - ממליצה על פתרון שמורכב מ-5 שכבות (לפחות): שכבת האחסון והחישוב, שכבת טרנספורמציה, שכבת ה-BI הויזואליזציה, שכבת ה-Data Observability ושכבת ה-Data Orchestration.
לדבריה הפתרון יכול להיות מורכב ממספר רב יותר של שכבות, בהתאם לצורך.
אנחנו גורסים שגם פתרון של 3-4 שכבות יכול במקרים רבים להיות מספק, אפילו לטווח ארוך - כשהפרמטר העיקרי הוא מורכבות הדאטה ומורכבות הפתרון.
מומלץ מאוד לקרוא!
המאמר השני מתייחס לבחירה בין Data Warehouse לבין CDP - Customer Data Platform.
בעוד שהאפשרות הראשונה ותיקה ומוכרת, האפשרות השניה - ה-CDP - יחסית חדשה, ושווה להתעכב עליה מעט: מדובר באבולוציה של פתרונות דאטה ואנליטיקה, אשר באה לתת מענה לעולם ניהול מסע וחוויית הלקוח בדיגיטל. תחום זה קיבל דחיפה משמעותית ב-5 שנים האחרונות, ובמיוחד בתקופת הקורונה.
במילים פשוטות, CDP מאפשר לאסוף מידע רב על הלקוחות ממגוון מקורות ונקודות מגע עם הלקוחות (אתר, אפליקציה, מוקד שירות, רשתות חברתיות וכד'), ולתמוך ביצירת פרופילים ובהמלצות מותאמות-אישית - בשילוב AI ומודלים של אנליטיקה מתקדמת.
כמו תמיד – נשמח לקבל פידבקים ושיתופים.
תהנו!
אדר שומרון
מנכ"ל ביונד
054-7722289
adar@biyond.co.il
|