שלום לכולם,
אתם בטח שומעים – ממש כמו כל העולם בערך – על מהפיכת ה-AI ועל כל הדברים הטובים (והקצת פחות טובים) שהיא מביאה לאנושות. אז הפעם רצינו לגעת בנושא מזווית קצת אחרת, ולדבר על מה עדיין לא ניתן לעשות באמצעות AI.
בתוך פחות מעשור, מחשבים נהיו מעולים באבחון מחלות, בתרגום שפות ובתמלול דיבור. הם יכולים לשחק מול בני אדם במשחקי אסטרטגיה, ואפילו להציע תשובות להודעות אימייל.אבל למרות כל ההישגים המרשימים האלה, לבינה המלאכותית (AI) יש כמה חולשות בולטות...
מערכות AI אינן מבינות סיבתיות. הן מסוגלות להבין שאירועים מסוימים קשורים לאירועים אחרים, אך הן לא יודעות אילו דברים גורמים ישירות לדברים אחרים. זה בערך כמו לדעת שאם יש עננים עלתה הסבירות לגשם, בלי לדעת שעננים גורמים לגשם.
תחשבו על זה שאם מכונות יוכלו להבין שדברים מסוימים מובילים לדברים אחרים, הן לא יהיו צריכות ללמוד הכל מחדש כל הזמן, אלא יוכלו לקחת את מה שלמדו בתחום אחד ולהחיל אותו על תחום אחר.
תחשבו למשל על תכנון של ניסוי רפואי. כאשר מדענים אנושיים מתכננים ניסוי, הם מסוגלים לשקול רק כמות מוגבלת של משתנים בבת אחת. לעומת זאת, מחשב יכול לראות את יחסי הגומלין של מאות או אלפי משתנים.
AI לא יכול להיות אינטליגנטי באמת עד שיש לו הבנה טובה ועמוקה של סיבה ותוצאה.
קשה בשלב זה להעריך כמה זמן ייקח עד שנגיע לשם.
ב"דברים מעניינים מהרשת" הבאנו לכם שני מאמרים:
המאמר הראשון מגיע מנקודת מבטו של מנהל דאטה ואנליטיקה בבנק גדול באירופה (Rabobank).
הוא מתאר את האופן בו יחידת האנליטיקה תומכת במטרות העיסקיות של הבנק, באמצעות חדשנות ופיתוח מוצרי אנליטיקה שמשרתים את לקוחותיו.הוא אומר שבעידן הנוכחי, לקוחות הבנק מצפים ליותר ויותר שירותים מתוחכמים, ובזמן אמת – ואנליטיקה היא הכלי שמאפשר את כל זה ועושה את ההבדל.
המאמר השני מתייחס לנושא של Story telling – כלומר: איך מתארים בצורה טובה ומשכנעת היבטים של בעיה עיסקית, באמצעות דאטה ואנליטיקה.הכותב טוען שבמקום מצגת ארוכה ועמוסה במספרים ובמסקנות, צריך לתת מצגת תמציתית ו"לספר את הסיפור" בעל פה באמצעות המספרים – בצורה שתבהיר למאזינים את הנקודות העיקריות שאתם מנסים להעביר. בנפרד, יש לתת מסמך מפורט שמתאר את המחקר ואת מסקנותיו, עבור מי שמבקש להעמיק ולהבין יותר.
מומלץ לקרוא!
כמו תמיד – נשמח לקבל פידבקים ושיתופים.
תהנו!
אדר שומרון
מנכ"ל ביונד
054-7722289
adar@biyond.co.il
|