כידוע, "Data הוא הנפט החדש".
נשאלת השאלה האם חברות ברחבי העולם באמת מחשיבות Data כחלק אינטגרלי מה-DNA העסקי שלהן? האם חברות מתייחסות ל-Data לא רק כמשאב פנים-ארגוני, אלא גם כמשאב שניתן להשתמש בו חיצונית – עם שותפים עסקיים ולקוחות – כמוצר העומד בפני עצמו ומביא הכנסות?
אין ספק שמספר החברות שהן Data-Driven הולך ועולה, אבל ייתכן שלא בקצב שהיינו משערים.אני מתרשם שחלק מהחברות חושבות שהן Data-Driven למרות שבעצם הן אינן, בעוד שחברות אחרות היו אמורות להיות Data-Driven כדי להצליח עסקית, אבל הן לא מבינות זאת ולכן מפסידות כסף גדול – ככל הנראה גדול יותר מכפי שהן מדמיינות.
אז מה בעצם הופך חברה ל-"Data-Driven"?
אני נפגש באופן קבוע עם הרבה חברות מסוגים שונים ואני מופתע בכל פעם מהדרך בה כל חברה מתייחסת ל-Data.על בסיס הניסיון הזה, אני מציע את שלושת "חוקי האצבע" הבאים לזיהוי חברות שהן Data-Driven:
1. הכרת ה-Data
חברות שהן Data-Driven מכירות את ה-Data שלהן לעומק: מהו ה-Data שהן מייצרות ומה מקורותיו, העשרת ה-Data (בתוך הארגון או באמצעות מקורות חיצוניים), איכות ה-Data, מבנה ה-Data, המשמעות העסקית של ה-Data, וכיוב'. בחברות אלו איסוף ועיבוד, ניתוח, הפקת תובנות וחדשנות ע"ס Data הינם חלק מה-DNA הארגוני. ברור לכל העובדים לאורכה ולרוחבה של החברה כי Data היא נכס ארגוני - ממש כמו אנשים, מכונות, וכד', ולכן ניתן וצריך להפיק ממנו ערך וצריך גם לתחזק, לשמר ולהשקיע ב-Data, ולא כמהלך חד פעמי.
2. אסטרטגיית Data
לחברות שהן Data-Driven יש תוכניות לטווח קצר ולטווח ארוך כיצד למנף את ה-Data לערך עסקי. בחלק מהחברות הללו יש ל-Data ספונסר סביב שולחן ההנהלה, בדמות CDO) Chief Data Officer) או בעל תפקיד בכיר אחר – אבל זה אינו תנאי הכרחי כדי להיות Data-Driven. בחברות אלו, כל מהלך עסקי - אסטרטגי וטקטי - משלב בתוכו חשיבה על איזו Data צריך לאסוף וכיצד זה ישרת את המהלך העסקי הנבחר.
3. שימוש ב-Data
חברות שהן Data-Driven עושות שימוש אינטנסיבי ב-Data – הן פנים-ארגונית והן חיצונית. שימוש פנים-ארגוני הינו, בדרך כלל, לצורך שיפור המוצר ומציאת דרכים למשוך ולשמר יותר עסקים ומשתמשים, למשל על ידי שיפור יחס ההמרה (Conversion Rate), פרסונליזציה של המוצר וסגמנטציה של לקוחות. כל אלו הן דרכים להגדלת ההכנסות מהמוצר.
שימוש חיצוני יכול להיות מתן גישה ל-Data ללקוחות ולשותפים עסקיים באופן שנותן להם ערך עסקי אמיתי, ואפילו "אריזה" של Data כמוצר – בין אם כחלק ממוצר רחב יותר, או כמוצר שעומד בפני עצמו ומביא הכנסות באופן ישיר.
אחד המיתוסים הבולטים בתחום זה הוא שבכדי להיות Data-Driven על החברה להיות מבוססת על מוצר Data או לפחות חברה טכנולוגית. לא זה נכון ולא זה נכון! אני מכיר חברות "מסורתיות" כביכול, אשר השכילו לשים את ה-Data במרכז הפעילות העסקית שלהן גם ללא מוצרי Data.
האם החברה שלכם Data-Driven? אם לא, או אם אתם לא בטוחים - דברו איתנו! נשמח לעזור וללוות אתכם במסע הזה.
ב"דברים מעניינים מהרשת" הבאנו לכם הפעם שני מאמרים
המאמר הראשון מדבר על ההתפתחויות בתחום הטיפול הרפואי בזכות AI. כותב המאמר מתאר מספר דוגמאות בהן נעשה שימוש ב-AI לשיפור הטיפול הרפואי - החל מאבחון וכלה ברובוטים שמסייעים בניתוחים. גם לנו יצא להיתקל בחברות בתחום ה-Medical אשר עושות שימוש ב-AI ובאנליטיקה מתקדמת כדי לשפר את תוצאות הטיפול, וגם כדי לאפשר טיפול מרחוק בעידן הקורונה.
המאמר השני מדבר על תופעה מעניינת בתחום ה-Data Science: באופן כללי, אנחנו תמיד משתדלים מאוד שהמודלים שאנחנו מפתחים יהיו מדוייקים ונכונים. אבל יש מצבים בהם התחזית מתייחסת לאירועים שליליים, כמו למשל שיעור התמותה ממחלה או כמות התביעות שיוגשו עקב סופה. במצבים כאלו דווקא נעדיף לפעול מבעוד מועד כדי לצמצם את המספרים וכביכול לגרום למודלים שלנו "לטעות".
מומלץ מאוד לקרוא!
כמו תמיד – נשמח לקבל פידבקים ושיתופים.
תהנו!
אדר שומרון
מנכ"ל ביונד
054-7722289
adar@biyond.co.il
|